سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وصال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سعادت

سعادت

ارسال‌کننده : مریم در : 10/6/1388 12:41 عصر

عوامل خوشبختی و رستگاری از دیدگاه قرآن کریم



قرآن کریم عواملی چند را به عنوان شاخصه ها و نشانه های رستگاری در دنیا و آخرت برشمرده و از مؤمنان دعوت کرده که با شناخت این عوامل زمینه های رستگار شدن بدست خویش فراهم کنند. اسلام به عنوان کاملترین و جامع ترین دین الهی خوشبختی و رستگاری انسانها را در قرآن بیان کرده و درآیات متعددی به این موضوع پرداخته است. درقرآن حدود 40مرتبه   از فلاح  رستگاری  سخن گفته شده و در ضمن آیات مربوطه از صفات و علائم رستگاران و سعادتمندان واقعی واخروی سخن به میان آمده است که البته رستگاری از هر دو دنیوی و اخروی مدنظر بوده و از آنجا که حیات اخروی جاودانی و ابدی است از اهمیت بیشتری برخوردار است.فلاح رستگاری  از ماده فلح و فلاح در اصل به معنی شکافتن و بریدن است و به هرنوع پیروزی و رسیدن به مقصد و خوشبختی اطلاق شده است...


?-ایمان:


 خداوند درسوره مؤمنون می فرماید:قد افلح المومنون  یعنی مومنان رستگار شدند.مؤمنان یعنی تصدیق کنندگان خدا و یگانگی او و پیغمبران او و آنچه نبی خاتم  صلی الله علیه و آله  آورده است. رستگاری حقیقی بسته به ایمان حقیقی و مقید به تمام شرایط است که در آیات بعد به صورت واضح و روشن ذکر می فرماید.   انتخاب فعل ماضی افلح درمورد رستگاری مؤمنان، برای تاکید هرچه بیشتر است یعنی رستگاری آنها آنقدر مسلم است که گویی قبل تحقق یافته و ذکر کلمه قد قبل از آن نیز تاکید دیگری برای موضوع است.تعبیراتی همچون خاشعون، معرضون، راعون و یحافظون همه دلیل بر آن است که برنامه های مؤمنان راستین دراین اوصاف برجسته، موقتی و محدود نیست بلکه مستمر و دائمی است.ایمان به معنای اذعان و تصدیق به چیزی و التزام به لوازم آن است مثل ایمان به خدا در قرآن به معنای تصدیق به یگانگی او و پیغمبرانش و تصدیق به روز جزا و بازگشت به سوی او و تصدیق به هر حکمی است که فرستادگان او آورده اند  


2- نماز:


از عوامل بسیار مهم رسیدن به سعادت اخروی نماز است. خدا می فرماید: قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون  مؤمنان رستگار شدند، کسانی که در نمازشان خشوع دارند. خشوع به معنای تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا می شود و آثارش در بدن ظاهر می گردد در واقع کسانی که به هنگام نماز آن چنان حالت توجه به پروردگار می یابند که از غیر او جدا میگردند و چنان غرق حالت تفکر و حضور و راز و نیاز با پروردگارشان می شوند که بر تمام ذرات وجودشان اثر می گذارد. این نماز موجب خودسازی و تربیت انسان است و وسیله ای برای تهذیب روح و جان بشمار می رود. همچنین در سوره حج آمده یا ایهاالذین ئامنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون  ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجود به جا آورید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید، شاید رستگار شوید.


3- عمل خیر:


انجام عمل خیر و نیکی های فراوان از عوامل دیگر سعادت ابدی انسان است: والوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون  وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز، حق است. کسانی که میزانهای  عمل( آنها سنگین است، همان رستگارانند. در سوره حج می فرماید: ... وافعلوا الخیر لعلکم تفلحون   کار نیک انجام دهید شاید رستگار شوید. از این آیه بدست می آید هرچه اعمال خیر و نیک انجام دهیم در مسیر رسیدن به سعادت قدم برمی داریم.


4- تزکیه نفس:


عامل دیگری که انسان را به زندگی سعادتمند رهنمون می شود تزکیه نفس است. قد افلح من زکها   به یقین رستگار شد کسی که به تزکیه نفس پرداخت. خداوند در سوره شمس پس از اینکه هفت بار به آفریده های بزرگ و مهم  مثل خورشید، ماه و...  قسم یاد می کند می فرماید  قد افلح من زکها  به یقین سعادتمند شد کسی که نفس خود را از آلودگیها  گناهان  زدود و پاک کرد و این نشانگر اهمیت پیراستن جسم و جان از ناپاکی ها است که در نتیجه آن رستگاری و خوشبختی نصیب آدمی می شود.آنگاه که انسان نفس خود را پاکیزه کرد و آن را از صفات حیواتی مبرا نمود آنچه خیر و مایه رستگاری اوست از جانب خدا به وی الهام می گردد. خداوند در سوره اعلی می فرماید: قد افلح من تزکی یقینا ، کسی که پاکی جست، رستگار شد.


5- تقوا:


خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده است. در سوره مائده آمده: قل لایستوی الخبیث... فاتقواالله یا اولی الالباب لعلکم تفلحون   بگو هیچ گاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید.زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکند و نفس خود را از آلودگی به معاصی حفظ کند در زندگی ابدی اش سعادت مند خواهد بود. همچنین از طرح تقوا به عنوان عامل مهم رستگاری در چندین آیه در قرآن به اهمیت این ویژگی در زندگی انسان پی می بریم.یکی از موارد با اهمیت سعادت و رستگاری انسان، داشتن تقواست که از مصادیق آن که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل رویگردانی از لغو  دوری از شراب و قمار و بت پرستی و شرک   و رباخواری   و نیز حفظ عفت و پاکدامنی   است.


6- زکات:


یکی دیگر از عوامل مهم پیروزی و ظفرمندی در دنیا و آخرت مسئله زکات است که شامل زکات شرعی، انفاق مال و صدقه و زکات فطره می باشد.  دادن زکات چه زکات مال و چه زکات فطره موجب خوشبختی ادائکننده آن است. خداوند در سوره اعلی فرموده: قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی   به یقین کسی که پاکی جست رستگار شد و آن که نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند.در سوره مؤمنون هم زکات دادن از عوامل رستگاری به شمار آمده است. والذین هم للزکوه فاعلون   در اینجا ادائ زکات و مداومت بر آن که جنبه اجتماعی و مالی دارد از صفات مؤمنان و رستگاران بیان شده است.مطابق آیات قرآن، انسان برای رسیدن به نهایت کامیابی غیراز توجه ویژه به نماز و اعمال عبادی باید به مسائل اجتماعی که از مهمترین مصادیق آن مساله زکات است توجه نماید چرا که نماز زحمت جسمی برای فرد بدنبال دارد. و زکات دادن گذشتن از مال دنیا برای رضای خداوند متعال است و اثر آن جل دادن و صفا دادن به قلب و موجب نورانیت روح انسانی می باشد.